מי מוביל את הארגון המנכ"ל או הבעלים? - סיגל שביט - היהלום הניהולי
איך תשמור על הלהבה הפנימית ותמנע שחיקה ניהולית?
3 במאי 2018
איך להיות מנהל משפיע בעולם העבודה החדש?
14 ביוני 2018

בחברה גדולה מתחום מוצרי הצריכה בעל השליטה העיקרי רצה ליצור רווחים גבוהים לקראת מיזוג עם חברה מחו"ל. הדרך בה רצה להגיע לשורת הרווח כללה קיצוץ שכר נרחב של עובדי יצור במפעל. המנכ"ל חשב שלקצץ שכר של עובדים קשיי יום אינו מוסרי וניתן להגיע לרווחים דומים בדרך אחרת.

מה הייתם עושים במקומו?

בחברה אחרת, לאחר המיזוג הרגיש המנכ"ל כי הבעלים החדשים מגיע עם אג'נדה שונה ומקדם תרבות ארגונית בעלת ערכים שונים מרוח הארגון עד כה. גם בתקשורת הכלכלית הגדירו את המיזוג כ"ניסיון לערבב שמן ומים". המנכ"ל הרגיש שהבעלים מעונין ברווח מידי להחזר ההשקעה שלו בכל מחיר ומבחינתו כל הדרכים כשרות לכך גם על חשבון אכות השרות בו נודע בעבר הארגון.

אלו רק שתי דוגמאות קטנות למתח הקיים בין בעלי השליטה במניות החברה לבין המנכ"ל.

המנכ"ל מצופה לנווט את הספינה הארגונית כך שתיצור רווחים לבעלי המניות יחד עם שמירה על אכות המוצרים /שרות, פיתוח מנועי צמיחה חדשים, טיפוח המשאב האנושי ועוד. המנכ"ל רוצה לנהל את הארגון על פי ראית עולמו וסדרי העדיפות שלו. יש מנכ"לים שמרגישים שהכי טוב היה אם היו נותנים להם לנהל את הארגון כראות עינייהם מבלי שהבעלים או הדרקטוריון יפקחו עליהם בשבע עיניים. לעיתים נוצר מצב בעיתי בו הבעלים עוקף את המנכ"ל ופונה ישירות לסמנכ”לים בבירור נושאים שונים. בראיונות שערכתי עם מנכ"לים, במסגרת "סודות הניהול מהעיניים של המנכ"ל", היו כאלו שהרגישו שהם צריכים להאבק על הדרך שלהם ואפילו על המקום שלהם ולכן החליטו לעזוב את החברה.

מעורבות הדירקטוריון או הבעלים במתרחש בארגון ניתנת להצגה על פני רצף של רמת המעורבות. מצד אחד של הרצף, נמצא בעלים שרוצה להיות "מנכ"ל על ", מעורב בחיי היום יום בארגון. בקצה השני של הרצף נמצא דירקטוריון שנותן למנכ"ל יד חופשית ומעורב בעקר בהיבטים הפיננסים ובאישור הדוחות השנתיים.

מרבית הבעלים/ דירקטוריון לא מעוניינים להרגיש חותמת גומי. גם הם רוצים להשפיע על הכוון אליו ילך הארגון. הארגון חשוב להם. בעלי השליטה שהשקיעו בארגון את מיטב כספם חשים שהארגון הוא הבייבי שלהם. לעיתים, הם רואים טעויות שנעשות בדרך ומתקשים להשאר לא מעורבים. במקרים אחרים, בעלים שבעבר גם ניהלו את הארגון מתקשים לשנות הרגלים ישנים והם חוזרים ומתערבים ישירות בניהול השוטף של החברה, דבר המוביל לחיכוכים מול המנכ"ל החדש.

המתח המובנה בין שני התפקידים יוצר מערכת יחסים ייחודית וחשוב להקדיש לה זמן ולהגדיר את "התפקיד" המצופה מכל אחד.

אחד התפקידים החשובים של הבעלים/ דירקטוריון הוא לעזור למנכ"ל להתרומם מעל חיי היום יום בארגון ולקדם את הראיה האסטרטגית לגבי עתיד הארגון.
מנכ"ל שפגשתי מקפיד כל שנה לאחר ישיבת האסטרטגיה של ההנהלה לקיים ישיבה מקבילה עם הבעלים שבסופה מגובש מסמך המהווה "חוזה" ביניהם לכוונים האסטרטגים אליהם החברה תצמח. מרגע זה הוא זוכה לחופש פעולה לגבי הדרך להשגת היעדים.

הכימיה האישית בין המנכ"ל לדרקטוריון ובמיוחד עם היו"ר הינה קריטית לתפקוד המנכ"ל. לעיתים קרובות האגו משפיע על היחסים בין השניים, בעיקר כשאחד חדש בתפקידו, לכן חשוב לבסס יחסי אמון.

מנכ"לים רבים רואים בבעלים / דרקטוריון שותפים לדרך. שיכולים לסייע להם בהשגת המטרות שלהם. הם מתיעצים איתם ונעזרים בקשרים האישיים שלהם.


מה קורה אצלכם בחברה?

האם אתה חש שהקשר מנכ"ל ובעלים ממש את הפטנציאל שלו?

האם בארגונך למנכ"ל ולבעלים תפיסת ניהול דומה? ואם לא מה עושים?


אם אתה מעונין לקדם את הקשר בין הדירקטוריון/בעלים לבין ההנהלה של הארגון, אני פה כדי לסייע לך, ניתן להתיעץ איתי בדסקרטיות בטלפון 050-7466026 או במייל sigalshavit1@gmail.com

לפרטים נוספים צרו עימנו קשר היום

    מאשר קבלת דיוור מסיגל שביט