איך עובדים מהבית בלי להשתגע?

האם הארגון שלך מוכן למתקפת הקורונה?
8 במרץ 2020
ניהול ארגון משובש – איך כדאי לך לפעול?
19 במרץ 2020
לפני כמה שנים כתבתי בזמן "עמוד ענן" מאמר איך עובדים מהממ"ד. נזכרתי בו בימים אלו, כשאלפי אנשים נמצאים בבידוד ביתי. יש אנשים שהחיים שלהם נעצרו בבת אחת, ההודעה על הכניסה לבידוד תופסת אנשים במקומות שונים. יש כאלו שהיו בעבודה וקיבלו הודעה במייל. אחרים ראו כתבה ב -Ynet או שחבר עדכן אותם והם היו בקניות או במסעדה או סתם עסוקים בחיים השוטפים.

דברתי עם לקוחות שלי שנכנסו לבידוד והתחושות לא פשוטות. מצד אחד חשש למצב הבריאותי שלהם ושל האנשים סביבם. מצד שני עולות הרבה שאלות על העבודה, פרנסה וגם תחושות של בדידות, שעמום, ואיך בכלל נשארים כל הזמן באותו בית בלי להשתגע? לאור ההנחיות החדשות אנשים נוספים יעברו לעבוד מהבית וגם הם חולקים תחושות דומות.

בהתחלה חוטפים שוק. מי שנכנס לבידוד צריך להתרגל במהירות למצב פיסי חדש- איך נשארים בבית? האם יש אוכל? מה עושים? מי יוציא את הכלב? איך ממשיכים לטפל במתרחש בחוץ- מי יטפל במשימות בעבודה במקומי? איך מקדמים את המשימות בשלט רחוק? השינוי כרוך גם בהסתגלות למצב נפשי חדש. אנשים רבים שנמצאים זמן רב בבית מרגישים חרדות ובדידות, והדאגה למצב הרפואי רק מגבירה תחושות אלו.
אז מה בכל זאת ניתן לעשות? הרי לא ניתן לווירוס קטן לנצח אותנו? נכון?

1. שגרת חיים חדשה
החיים שאנחנו מכירים נקטעו ,הרצף והשגרה הופרו, אז למה שלא ניצור לעצמנו שגרה חדשה? לכאורה יש בבית יותר גמישות. משימות הבית מתערבבות עם משימות העבודה. אפשר לכבס, לבשל ואז לעבוד, לסדר עוד משהו ולחזור לעבוד....בפועל הזמן הנזיל יוצר חוסר בהירות מתי לעשות כל משימה. לחלק מהאנשים אי הודאות יוצרת חרדה ולאחרים תחושה שלא התקדמנו בשום דבר. השגרה מוגדרת על ידי זמנים המוקדשים לפעילויות שונות- זמן לעבודה, זמן לטלוויזיה, זמן לנוח וכו'. כשיש הגדרת זמן לכל משימה יש גם התקדמות לאורך היום והזמן עובר יותר מהר. לכן מומלץ שתיצרו לכם סדר יום חדש בו תגדירו זמן מראש לכל משימה. השגרה מייצרת לנו ודאות ומחזירה לנו את תחושת השליטה על המצב. חלקו כל משימה למשימות משנה ברורות. סמנו לעצמכם כל משימה שתסיימו, כך תוכלו לראות את ההתקדמות שלכם.

2. ארגון הסביבה
מומלץ שתארגנו לכם סביבת נוחה ונעימה- זה יכול להיות שולחן מסודר בחדר, כלי מיטה נעימים ודברים אחרים שאתם אוהבים. הסביבה צריכה לתמוך את הפעולות השונות שתעשו במקום, כמו: אכילה, ספורט, עבודה, קריאה, טלוויזיה ועוד.

3. מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?
את אותם הדברים שהייתם רגילים לעשות אבל נשארים בבית. כלומר מי שרגיל להתחיל את היום בספורט יכול לעשות ספורט בבית כמו התעמלות על מזרון או לדמיין את עצמו רץ. הידעתם? המוח יחווה זאת כאילו התעמלתם באמת! גם אם נראה לכם שזה כייף לעבוד עם פיג'מה מומלץ להחליף בגדים לקראת הזמן של העבודה. השינוי יאותת למוח ויכין אתכם לקראת המשימות שדורשות ריכוז של עבודה.

4. העלאת האנרגיה
כשיוצאים מהבית ליום עבודה ונוסעים במכונית יש זמן מנטלי של הכנה לקראת העבודה. בזמן הזה המוח מתארגן על השינוי. כשמגיעים למשרד נפגשים עם אנשים אחרים וזה "מכניס" אותנו לעבודה. בבית צריך לייצר לבד "מסדרון" כניסה מנטלי. מטרת ה"מסדרון" הזה להעלות לנו את האנרגיה כדי שנוכל לעבוד בהתלהבות ומתוך תשוקה. יש כאלו שעושים תרגילי ספורט, אחרים שומעים מוסיקה או רושמים לעצמם מטרות לאותו היום. מומלץ לעשות הפסקות בין משימות וגם בהם להעלות לעצמכם את האנרגיה ואפילו לצ'פר את עצמכם אחרי שסיימתם משימה.

5. ניתוק נפשי
הניתוק הפיסי יכול לייצר תחושה של חוסר שליטה על המתרחש בארגון ויש עובדים שמרגישים קצת בודדים ונטושים. קיים חשש שהחיים בחוץ ממשיכים כרגיל ומי שבבידוד מחמיץ את כל האקשן- קוראים לתופעה זו FOMO- Fear of Missing Out. חשש זה גורם לאדם לחשוב שהוא מפסיד חוויות מהנות שאחרים חווים ומגביר את החרדה. ככל שיותר ארגונים עוברים לעבודה מהבית כך ניתן לחלוק עם יותר אנשים את החוויה של עבודה מרחוק. ה"שותפות לגורל" יכולה לחזק את תחושות השייכות ולכן מומלץ שמי שעובד מהבית יחלוק חוויות וטיפים להתמודדות עם עובדים אחרים שנמצאים במצב דומה. ניתן אפילו לפתוח קבוצת וואטסאפ מיוחדת לצורך כך.

6. קשר עם המשרד
חשוב שתגדירו יחד עם המנהל שלכם מתי אתם בקשר אתו או עם עובדים שלכם. האם אתם מדברים כל בוקר או מספר פעמים ביום? היום בעזרת הטכנולוגיה ניתן ליצור שיחות וידאו בזום או במערכת ארגונית אחרת. מומלץ למי שהעיסוק שלו מאפשר זאת להמשיך לקיים פגישות עבודה וירטואליות, ישיבות צוות וכו'. זה שאתם בבית לא אומר שהמשימות לא מתקדמות . זה קל ליפול למלכודת ולחשש שדברים שאתם לא רואים לא מתקדמים או לפנטז שאחרים לא עובדים. שימו לב, לא להציק למי שבמשרד כי משעמם לכם...

7. זמן למינגלינג
במשרד יש את הזמן בו הולכים להכין קפה, מנהלים small talk ושיחות בלתי פורמאליות, הרבה פעמים בזמן הזה נוצר קשר בין אישי, גיבוש והווי של המשרד. גם מהבית אפשר להמשיך בזאת, תקבעו פגישת זום עם מישהו נוסף ושתו קפה יחד -כל אחד אצלו ותחלקו חוויות. אפשר אפילו לשים מוסיקה ולקבוע אימון כושר משותף. זה שאתם בבידוד בבית לא אומר שאתם צריכים להיות לבד כל הזמן😊 וגם אני נמצאת פה עבורכם. מי שמרגיש בלחץ או אם אתם רוצים עוד טיפים ודרכי התמודדות מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון 050-7466026 או בשיחת זום ואשמח לסייע...

...

לפרטים נוספים צרו עימנו קשר היום

מאשר קבלת דיוור מסיגל שביט